Informatie uit de Basisregistratie (BRP)

De gemeente houdt persoonsgegevens van u bij voor de uitvoering van overheidstaken. Uw gegevens worden opgeslagen in een landelijk systeem: de Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een maatschappelijke taak kunnen gegevens opvragen, bijvoorbeeld voor een uitkering of belastingen. U kunt op Rijksoverheid.nlexterne-link-icoon zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor.

Beschrijving

In de BRP staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. 
Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nlexterne-link-icoon of vraag de informatie op bij de gemeente. Dit is niet hetzelfde als een uittreksel uit de BRP die u soms nodig heeft voor woningbouw of voor een bank. Hiervoor vraagt u een Uittreksel uit de BRPexterne-link-icoon aan. 

Aanvragen

Met een inzage verzoek krijgt u een overzicht van instanties die uw gegevens hebben opgevraagd in een bepaalde periode. Het overzicht gaat maximaal twintig jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid zogeheten 'verstrekkingen' bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen (BRP). Tot 2014 was de wettelijke bewaartermijn één jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle verstrekkingen van de afgelopen twintig jaar terug te vinden.  

U doet een inzage verzoek met het aanvraagformulier. Hiervoor heeft u DigiD nodig. 

Kosten

Uw eigen gegevens uit de BRP opvragen is gratis. 

Meer informatie

Chat met een medewerker