Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen

Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

Het verschil tussen beide documenten is:

• Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
  • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

Van een attestatie de vita is het formulier in meerdere talen beschikbaar.

U kunt een bewijs van in leven zijn op 3 manieren aanvragen:

• Persoonlijk
    • Maak een afspraak om langs te komen aan de balie van het gemeentehuis
    • U neemt geldig legitimatiebewijs en brief van uw pensioenfonds (waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft) mee
  • Schriftelijk
    • Stuur een ondertekende brief met een verzoek om een 'bewijs van in leven zijn
    • Stuur een kopie van geldig legitimatiebewijs mee
    • U stuurt dit naar het postadres: Gemeente Emmen, Team KZB, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen
  • U machtigt iemand anders

Bent u Nederlander? Verblijft u tijdelijk in Emmen en u staat hier niet ingeschreven? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn alleen persoonlijk aan de balie aanvragen.

Zo vraagt u een attestatie de vita aan:

• U gaat persoonlijk naar de gemeente waar u verblijft. U kunt dit niet regelen via een machtiging.
  • U neemt mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
  • U betaalt de kosten bij de aanvraag.

Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk naar de gemeente toe.

Een attestatie de vita kost € 16,60 (ook in een andere taal).
Vraagt uw pensioenfonds om het uittreksel? Dan is het gratis.

Een bewijs van in leven zijn kost € 13,85.
Vraagt uw pensioenfonds om het uittreksel? Dan is het gratis.

(tarieven 2024)

Formulieren