Akte uit de Burgerlijke stand
Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.
Beschrijving
Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.
U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:
- geboorte
- overlijden
- huwelijk
- echtscheiding
- partnerschapsregistratie
- beëindiging partnerschap / ontbinding geregistreerd partnerschap
Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat. Op een uittreksel staat een gedeelte van de informatie.
Aanvragen
Heeft de gebeurtenis waarvan u de akte wilt, plaatsgevonden in een andere gemeente dan Emmen, dan vraagt u de akte aan in de desbetreffende gemeente.
Digitaal aanvragen
Op dit moment kunt u onderstaande aktes digitaal aanvragen:
- geboorteakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- akte van partnerschapsregistratie
- akte van ontbinding partnerschap
- overlijdensakte
Deze aktes kunnen aangevraagd worden voor uzelf of voor een familielid.
De overlijdensakte kan van een familielid (vader, moeder, partner, kind of overige erfgenaam) zijn.
Per post aanvragen
U kunt uw akte ook per email aanvragen. Stuur dan een email naar: gemeente@emmen.nl
of stuur uw aanvraag per brief: Gemeente Emmen, team Burgerzaken, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen.
Voeg ook de volgende gegevens toe aan uw schriftelijke aanvraag:
- Bij een geboorteakte: naam, geboortedatum en adres waar de akte naar toe gestuurd moet worden.
- Bij een huwelijksakte: namen en geboortedata van echtpaar en adres waar de akte naartoe gestuurd moet worden.
- Bij een echtscheidingsakte: namen geboortedata van ex-partners en adres waar de akte naartoe gestuurd moet worden.
- Bij een overlijdensakte: naam geboortedatum, datum overlijden en het adres waar de akte naar toe gestuurd moet worden.
- In alle gevallen voegt u een kopie van uw geldige legitimatiebewijs bij.
Op afspraak bij de balie aanvragen
De aktes kunt u ook op afspraak aanvragen en ophalen aan de balie van het Klant Contact Centrum. U betaalt de akte ter plekke en krijgt de akte direct mee.
Hoe lang duurt het?
- Vraagt u de akte digitaal aan, dan ontvangt u de akte per post binnen 5 werkdagen.
- Vraagt u de akte schriftelijk op (per email, per post of via een vragenformulier), dan ontvangt u de akte binnen 4 weken.
- Woont u in het buitenland? Houd er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren.
- Op afspraak aan de balie krijgt u de akte meteen mee.
Voorwaarden
Een akte of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.
Kosten
Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 15,70. Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 15,70.
(tarieven 2023)
(landelijk tarief)