Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen

Akte uit de Burgerlijke stand

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

• geboorte
  • overlijden
  • huwelijk
  • echtscheiding
  • partnerschapsregistratie
  • beëindiging partnerschap / ontbinding geregistreerd partnerschap

Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat. Op een uittreksel staat een gedeelte van de informatie.

Heeft de gebeurtenis waarvan u de akte wilt, plaatsgevonden in een andere gemeente dan Emmen, dan vraagt u de akte aan in de desbetreffende gemeente.

Digitaal aanvragen

Op dit moment kunt u onderstaande aktes digitaal aanvragen:

• geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van partnerschapsregistratie
  • akte van ontbinding partnerschap
  • overlijdensakte

Deze aktes kunnen aangevraagd worden voor uzelf of voor een familielid.
De overlijdensakte kan van een familielid (vader, moeder, partner, kind of overige erfgenaam) zijn.

Per post aanvragen

U kunt uw akte ook per email aanvragen. Stuur dan een email naar: gemeente@emmen.nl
of stuur uw aanvraag per brief: Gemeente Emmen, team Burgerzaken, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen.

Voeg ook de volgende gegevens toe aan uw schriftelijke aanvraag:

• Bij een geboorteakte: naam, geboortedatum en adres waar de akte naar toe gestuurd moet worden.
  • Bij een huwelijksakte: namen en geboortedata van echtpaar en adres waar de akte naartoe gestuurd moet worden.
  • Bij een echtscheidingsakte: namen geboortedata van ex-partners en adres waar de akte naartoe gestuurd moet worden.
  • Bij een overlijdensakte: naam geboortedatum, datum overlijden en het adres waar de akte naar toe gestuurd moet worden.
  • In alle gevallen voegt u een kopie van uw geldige legitimatiebewijs bij.

Op afspraak bij de balie aanvragen

De aktes kunt u ook op afspraak aanvragen en ophalen aan de balie van het Klant Contact Centrum. U betaalt de akte ter plekke en krijgt de akte direct mee.

Hoe lang duurt het?

• Vraagt u de akte digitaal aan, dan ontvangt u de akte per post binnen 5 werkdagen.
  • Vraagt u de akte schriftelijk op (per email, per post of via een vragenformulier), dan ontvangt u de akte binnen 4 weken.
  • Woont u in het buitenland? Houd er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren.
  • Op afspraak aan de balie krijgt u de akte meteen mee.

Een akte of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Kosten

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60. Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 16,60.

(tarieven 2024)

(landelijk tarief)