Landschap met water en bomen

Tijdelijk Noodfonds Energie 2025 open

23 april 2025
Algemeen nieuws

Heeft uw huishouden een laag inkomen en een hoge energierekening? Misschien kunt u steun krijgen uit het Tijdelijk Noodfonds Energieexterne-link-icoon. Aanvragen kan nu. Let op: er is veel belangstelling daarom adviseert het Noodfonds om zo snel mogelijk aan te vragen.

Hoe werkt het? 

Heeft u recht op de vergoeding? Dan betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Uw energieleverancier verrekend de steun van het Noodfonds automatisch. Als u energiekosten betaalt via een verhuurder of Vereniging van Eigenaren, ontvangt u het geld wel rechtstreeks op uw bankrekening. Vraag het Noodfonds digitaal aanexterne-link-icoon

Wie kan het aanvragen?

  • Huishoudens met een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dit betekent dat uw bruto-inkomen per maand lager is dan:
    • € 3.400,- (alleenstaanden)
    • € 4.740,- (samenwonenden)
    • Beide bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen
  • Uw huishouden heeft zelf een energiecontract voor gas, stroom of warmte op naam van een persoon uit uw huishouden of u betaalt via de huur/servicekosten bij blokaansluiting
  • Uw energiekosten zijn hoger dan 8 of 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen per maand

Wat heeft u nodig voor de aanvraag?

  • Een mobiele telefoon of computer
  • Een e-mailadres en telefoonnummer
  • Een DigiD-account met sms-controle
  • Alle personen boven de 18 jaar met een inkomen zijn in de buurt en loggen in met hun eigen DigiD
  • Energiegegevens
    • Rekening(en) op naam van een persoon uit uw huishouden
    • Naam van uw energieleverancier
    • Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar u uw rekening aan betaalt
    • Het bedrag dat u vorige maand betaalde aan energiekosten
    • Het adviestermijnbedrag, u vindt dit in de app van uw energieleverancier in de ‘MijnOmgeving’ (dit hoeft niet bij blokaansluitingen)

Wat gebeurt er daarna?

Als u heeft aangevraagd, krijgt u een bevestiging per e-mail. Hierin staat uw aanvraagnummer, bewaar dit nummer goed. U kunt via de website inloggen in de ‘MijnAanvraag’ omgeving om de status van uw aanvraag in te zien. Het Noodfonds en de energieleveranciers controleren uw aanvraag. Daarna ontvangt u een mail of uw aanvraag is goedgekeurd. Als uw aanvraag is goedgekeurd, betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Alléén bij een blokaansluiting ontvangt u het geld direct op uw rekening.

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen?

De medewerkers van Sednaexterne-link-icoon, Geldloket Emmenexterne-link-icoon en de Informatiepunten Digitale Overheidexterne-link-icoon (bij Facet) helpen u graag.

  • Sedna: 088 030 5100
  • Geldloket Emmen: 0800 0009. U kunt hier terecht op:
    • Maandag 13.00 – 16.00 uur
    • Dinsdag 09.00 – 12.00 uur
    • Woensdag 13.00 – 16.00 uur
    • Donderdag 09.00 – 12.00 uur
  • Facet: u kunt hier terecht op de volgende locaties van Facet
    • Facet Emmen-centrum: maandag en donderdag 10.00 - 20.00 uur. Dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag 10.00 - 17.00 uur.
    • Facet Klazienaveen: woensdag 13.00 – 15.00 uur
    • Facet Emmer-Compascuum: woensdag 13.00 – 15.00 uur
    • Facet Nieuw-Amsterdam: maandag 14.30 – 16.30 uur

Let op

Meer huishoudens komen in aanmerking voor deze steun! Ook huishoudens met een blokaansluiting kunnen dit jaar een aanvraag doen.

Landelijke regeling

Het Tijdelijk Noodfonds Energie is niet van de gemeente. Het is een landelijk noodfonds van de rijksoverheid en de energiebedrijven. Inwoners kunnen dus geen aanvraag doen bij de gemeente.

Chat met een medewerker