Landschap met water en bomen

Tijdelijk Noodfonds Energie 2025 open

23 april 2025
Algemeen nieuws

Let op: het Tijdelijk Noodfonds Energie is inmiddels gesloten.

Heeft uw huishouden een laag inkomen en een hoge energierekening? Misschien kunt u steun krijgen uit het Tijdelijk Noodfonds Energieexterne-link-icoon. Let op: er is veel belangstelling daarom adviseert het Noodfonds om zo snel mogelijk aan te vragen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie is een landelijke regeling. U kunt dit niet aanvragen bij de gemeente. We kunnen u wel helpen met uw aanvraag. 

Wie kan het aanvragen?

  • Huishoudens met een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dit betekent dat uw bruto-inkomen per maand lager is dan:
    • € 3.400,- (alleenstaanden)
    • € 4.740,- (samenwonenden)
    • Beide bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen
  • Uw huishouden heeft zelf een energiecontract voor gas, stroom of warmte op naam van een persoon uit uw huishouden of u betaalt via de huur/servicekosten bij blokaansluiting
  • Uw energiekosten zijn hoger dan 8 of 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen per maand

Let op

Meer huishoudens komen in aanmerking voor deze steun. Ook huishoudens met een blokaansluiting kunnen een aanvraag doen.

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen?

De medewerkers van Sednaexterne-link-icoon, Geldloket Emmenexterne-link-icoon en de Informatiepunten Digitale Overheidexterne-link-icoon (bij Facet) helpen u graag.

  • Sedna: 088 030 5100
  • Geldloket Emmen: 0800 0009. U kunt hier terecht op:
    • Maandag 13.00 – 16.00 uur
    • Dinsdag 09.00 – 12.00 uur
    • Woensdag 13.00 – 16.00 uur
    • Donderdag 09.00 – 12.00 uur
  • Facet: u kunt hier terecht op de volgende locaties van Facet
    • Facet Emmen-centrum: maandag en donderdag 10.00 - 20.00 uur. Dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag 10.00 - 17.00 uur.
    • Facet Klazienaveen: woensdag 13.00 – 15.00 uur
    • Facet Emmer-Compascuum: woensdag 13.00 – 15.00 uur
    • Facet Nieuw-Amsterdam: maandag 14.30 – 16.30 uur

Wat heeft u nodig voor de aanvraag?

  • Een mobiele telefoon of computer
  • Een e-mailadres en telefoonnummer
  • Een DigiD-account met sms-controle
  • Alle personen boven de 18 jaar met een inkomen zijn in de buurt en loggen in met hun eigen DigiD
  • Energiegegevens
    • Rekening(en) op naam van een persoon uit uw huishouden
    • Naam van uw energieleverancier
    • Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar u uw rekening aan betaalt
    • Het bedrag dat u vorige maand betaalde aan energiekosten
    • Het adviestermijnbedrag, u vindt dit in de app van uw energieleverancier in de ‘MijnOmgeving’ (dit hoeft niet bij blokaansluitingen)

Wat gebeurt er daarna?

Als u heeft aangevraagd, krijgt u een bevestiging per e-mail. Hierin staat uw aanvraagnummer, bewaar dit nummer goed. U kunt via de website inloggen in de ‘MijnAanvraag’ omgeving om de status van uw aanvraag in te zien. Het Noodfonds en de energieleveranciers controleren uw aanvraag. Daarna ontvangt u een mail of uw aanvraag is goedgekeurd. Als uw aanvraag is goedgekeurd, betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Alléén bij een blokaansluiting ontvangt u het geld direct op uw rekening.

Hoe werkt het? 

Heeft u recht op de vergoeding? Dan betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Uw energieleverancier verrekent de steun van het Noodfonds automatisch. Als u energiekosten betaalt via een verhuurder of Vereniging van Eigenaren, ontvangt u het geld wel rechtstreeks op uw bankrekening. 

Chat met een medewerker