Tijdelijk Noodfonds Energie 2025 open
Let op: het Tijdelijk Noodfonds Energie is inmiddels gesloten.
Heeft uw huishouden een laag inkomen en een hoge energierekening? Misschien kunt u steun krijgen uit het Tijdelijk Noodfonds Energie. Let op: er is veel belangstelling daarom adviseert het Noodfonds om zo snel mogelijk aan te vragen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie is een landelijke regeling. U kunt dit niet aanvragen bij de gemeente. We kunnen u wel helpen met uw aanvraag.
Wie kan het aanvragen?
- Huishoudens met een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dit betekent dat uw bruto-inkomen per maand lager is dan:
- € 3.400,- (alleenstaanden)
- € 4.740,- (samenwonenden)
- Beide bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen
- Uw huishouden heeft zelf een energiecontract voor gas, stroom of warmte op naam van een persoon uit uw huishouden of u betaalt via de huur/servicekosten bij blokaansluiting
- Uw energiekosten zijn hoger dan 8 of 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen per maand
Let op
Meer huishoudens komen in aanmerking voor deze steun. Ook huishoudens met een blokaansluiting kunnen een aanvraag doen.
Heeft u hulp nodig bij het aanvragen?
De medewerkers van Sedna, Geldloket Emmen en de Informatiepunten Digitale Overheid (bij Facet) helpen u graag.
- Sedna: 088 030 5100
- Geldloket Emmen: 0800 0009. U kunt hier terecht op:
- Maandag 13.00 – 16.00 uur
- Dinsdag 09.00 – 12.00 uur
- Woensdag 13.00 – 16.00 uur
- Donderdag 09.00 – 12.00 uur
- Facet: u kunt hier terecht op de volgende locaties van Facet
- Facet Emmen-centrum: maandag en donderdag 10.00 - 20.00 uur. Dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag 10.00 - 17.00 uur.
- Facet Klazienaveen: woensdag 13.00 – 15.00 uur
- Facet Emmer-Compascuum: woensdag 13.00 – 15.00 uur
- Facet Nieuw-Amsterdam: maandag 14.30 – 16.30 uur
Wat heeft u nodig voor de aanvraag?
- Een mobiele telefoon of computer
- Een e-mailadres en telefoonnummer
- Een DigiD-account met sms-controle
- Alle personen boven de 18 jaar met een inkomen zijn in de buurt en loggen in met hun eigen DigiD
- Energiegegevens
- Rekening(en) op naam van een persoon uit uw huishouden
- Naam van uw energieleverancier
- Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar u uw rekening aan betaalt
- Het bedrag dat u vorige maand betaalde aan energiekosten
- Het adviestermijnbedrag, u vindt dit in de app van uw energieleverancier in de ‘MijnOmgeving’ (dit hoeft niet bij blokaansluitingen)
Wat gebeurt er daarna?
Als u heeft aangevraagd, krijgt u een bevestiging per e-mail. Hierin staat uw aanvraagnummer, bewaar dit nummer goed. U kunt via de website inloggen in de ‘MijnAanvraag’ omgeving om de status van uw aanvraag in te zien. Het Noodfonds en de energieleveranciers controleren uw aanvraag. Daarna ontvangt u een mail of uw aanvraag is goedgekeurd. Als uw aanvraag is goedgekeurd, betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Alléén bij een blokaansluiting ontvangt u het geld direct op uw rekening.
Hoe werkt het?
Heeft u recht op de vergoeding? Dan betaalt u 6 maanden een lager maandbedrag voor uw energierekening. Uw energieleverancier verrekent de steun van het Noodfonds automatisch. Als u energiekosten betaalt via een verhuurder of Vereniging van Eigenaren, ontvangt u het geld wel rechtstreeks op uw bankrekening.