René van der Weide benoemd tot ereburger van Emmen

19 juni 2024

Vertrekkend wethouder René van der Weide is op woensdag 18 juli benoemd tot ereburger van de gemeente Emmen. Hij kreeg de onderscheiding, een erepenning, bij zijn afscheidsreceptie van burgemeester Eric van Oosterhout.

Hart voor Ruimtelijke Ordening

René van der Weide heeft als wethouder veel betekend voor de gemeente. Burgemeester Eric van Oosterhout: “Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van Emmen en de dorpen. Daarvoor hebben wij veel waardering. Ruimtelijke Ordening was en is zijn lust en zijn leven. Daar lag en ligt zijn hart”.

Nieuwe stap bij samenwerkingsorganisatie De Wolden-Hoogeveen

Na 10 jaar wethouderschap neemt René van der Weide, oprichter van Wakker Emmen, afscheid. Dat deed hij precies op de dag dat zijn partij in 2014 met 15 zetels een grote verkiezingswinst boekte bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hij gaat aan de slag bij de samenwerkingsorganisatie De Wolden-Hoogeveen als programmamanager ruimtelijke projecten en opgaven.

20 ereburgers in Emmen

Met de uitreiking van deze erepenning telt de gemeente nu 20 ereburgers. Onder andere Daniël Lohues, schaatser Kjeld Nuis, oud-wethouders en oud burgemeester Cees Bijl. De laatste ereburger die werd benoemd is oud-wethouder Jisse Otter vorig jaar tijdens zijn afscheid.