Medewerker Frontoffice Schulddienstverlening

Over de vacature

Openingsdatum
25 december 2025
Sluitingsdatum
14 januari 2026
Uren per week
36 uur
Salaris
€ 3206 - € 4499
Vakgebied
Sociale zaken / Werkgelegenheid, Welzijn, Sociaal domein
Opleidingsniveau
MBO niveau 4, HBO

Daarom werken bij Emmen!

Ons werk heeft impact op de samenleving om ons heen. We werken in een levendige gemeente met prachtige natuur, kenmerkende dorpen én een bruisend stadscentrum. Waar bedrijvigheid hand in hand gaat met rust, ruimte en natuur. Wat we voor ogen hebben is het creëren van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving, waarin mensen zich thuis voelen en fijn wonen. Onze organisatie staat voor daadkracht, continue ontwikkeling en flexibiliteit. We werken in een grote organisatie met korte lijnen, met veel vertrouwen en iedereen krijgt de kans om zich volop te ontwikkelen. Ruim 1100 betrokken en loyale medewerkers staan klaar voor de meer dan 109.000 inwoners. 

Team

Het team Schulddienstverlening bestaat uit 30 medewerkers en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Het team werkt aan het voorkomen en oplossen van financiële problemen bij inwoners, met als doel hun financiële zelfstandigheid te versterken.

Sinds 2021 is Vroegsignalering een wettelijk verplichte taak binnen de Wgs. Deze taak is structureel belegd binnen het team Schulddienstverlening en vormt een belangrijk onderdeel van ons preventieve beleid.

Dit is wat je gaat doen

Als medewerker Frontoffice Schuldhulpdienstverlening ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners met (beginnende) financiële problemen. Je werkt proactief om problematische schulden zo vroeg mogelijk te voorkomen.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor inwoners en (potentiële) cliënten van team Schulddienstverlening. Dit doe je telefonisch, digitaal, tijdens het spreekuur en waar nodig via huisbezoeken;
  • Je benadert inwoners actief op basis van signalen van ketenpartners, zoals woningcorporaties, energiebedrijven en de WMD;
  • Je voert informatie- en intakegesprekken en legt (preventieve) huisbezoeken af, zelfstandig of samen met een collega;
  • Je brengt de financiële situatie van inwoners in kaart en beoordeelt de aard en complexiteit van de hulpvraag;
  • Je voorziet inwoners van duidelijke informatie en (eenvoudige) adviezen over schulddienstverlening en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Je handelt enkelvoudige hulpvragen zelfstandig af en schakelt bij complexere problematiek een consulent schulddienstverlening of andere passende instanties in;
  • Je pakt proactief meldingen op van (dreigende) afsluitingen of woningontruimingen en bemiddelt om deze te voorkomen;
  • Je zorgt ervoor dat inwoners beschikken over de juiste formulieren en informatie ter ondersteuning van het trajectproces;
  • Je onderhoudt contact en werkt samen met interne collega’s en externe ketenpartners;
  • Je verzorgt voorlichting en informatie over schulddienstverlening aan inwoners en samenwerkingspartners;
  • Je verricht de bijbehorende administratieve werkzaamheden en zorgt voor een zorgvuldige vastlegging van gegevens.

Met wie werk je samen?

Intern:

  • Team Schulddienstverlening (consulenten en schuldenregelaars);
  • Team Inkomen, Belastingen en andere onderdelen binnen het sociaal domein.

Extern:

  • Ketenpartners zoals woningcorporaties, energiebedrijven, WMD;
  • Schuldhulpverleningsinstanties (o.a. Sedna, Humanitas);
  • Bewindvoerders, deurwaarders, nutsbedrijven;
  • Sociale teams, Jeugdzorg, politie;
  • Andere gemeenten.

De contacten zijn gericht op afstemming, doorverwijzing, informatie-uitwisseling, het maken van betalingsafspraken en het voorkomen van escalatie.

Wat bieden wij jou

Kom je bij ons werken, dan geven we je de ruimte om je doelen te bereiken en jezelf verder te ontwikkelen. Onze medewerkers zijn van grote waarde, daarom doen we er alles aan om ze bevlogen en energiek te houden.

Natuurlijk hebben we de arbeidsvoorwaarden goed geregeld. Dit betekent onder andere:

  • Werken in de grootste gemeente van Drenthe
  • Salaris tussen de € 3.206 - € 4.499 bruto p.m. schaal 8 conform Cao Gemeenten
  • 17,05% Individueel Keuze Budget (IKB) bovenop je bruto salaris
  • Een goede pensioenvoorziening bij ABP
  • Verschillende verlofregelingen
  • Collectieve ziektekostenverzekeringen
  • Inhoudelijke vrijheid om je werk uit te voeren
  • Laptop en telefoon in bruikleen
  • Hybride werken met thuiswerkvergoeding
  • Een goede werk-privébalans
  • Een aantrekkelijke woon-werk omgeving

Wat breng je mee? 

  • Een relevante opleiding op minimaal MBO+ / HBO-niveau;
  • Ervaring of aantoonbare affiniteit met schuldhulpverlening, vroegsignalering of het sociaal domein;
  • Kennis van wet- en regelgeving binnen de Wgs is een pré;
  • Je bent communicatief sterk, empathisch en zorgvuldig;
  • Je beschikt over veel geduld en doorzettingsvermogen: soms kost het meerdere contactpogingen voordat je iemand bereikt;
  • Je kunt omgaan met situaties waarin resultaten niet altijd direct zichtbaar zijn. Soms zaai je, soms oogst je;
  • Je voelt je medeverantwoordelijk voor het gezamenlijke resultaat.

Wil je meer informatie over deze functie? 

Neem op 29 en 30 december contact op met Hilda Timmer (medewerker Frontoffice) en vanaf 5 januari met Jikkie Aalberts (teamleider) via het algemene nummer 14 0591.

Heb je interesse?

Zie jij jezelf als medewerker Frontoffice Schuldhulpdienstverlening? Reageer dan direct! Stuur je brief en curriculum vitae vóór 15 januari 2026. Je kunt je brief richten aan mevrouw Jikkie Aalberts.

Locatie
Emmen
Adres
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Stad
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Chat met een medewerker