Landschap met water en bomen

Lees!

12 december 2023
Column burgemeester

Op de Jenaplanschool in de Rietlanden vinden ze het best een beetje spannend. Nora houdt een spreekbeurt over de burgemeester. En of de burgemeester wel wil komen luisteren. Ik kom wel vaker in klassen waar ik onder de indruk ben van de taalvaardigheid van de kinderen. Ook Nora houdt een goed opgebouwd verhaal met een heldere Power- Point erbij. Alsof het dagelijks werk is.
Veerle (9 jaar) kan er ook wel wat van. Ze schrijft de burgemeester een mooie brief en doet hem zelf bij hem in de bus. Dat gebeurt nog wel eens. In een gemeente met meer dan 100.000 inwoners krijgt de burgemeester geregeld thuis een brief overhandigd. Leuk.
Veerle wil burgemeester worden, maar vraagt goed gespeld: “hoe word je dat dan”? Ze denkt dat het “een beetje ingewikkeld” is om burgemeester te zijn, “omdat je dan toch heel vaak weg moet”. Ze zit gelukkig op volleybal en turnen, dus dat helpt. Ik zal haar uitnodigen.
Maar in Nederland wonen er niet alleen Nora’s en Veerles. Sterker nog, er zijn veel terechte zorgen over de taalvaardigheid van jongeren. Uit een groot internationaal onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren de laatste jaren steeds slechter zijn gaan lezen. Vooral jongens doen het niet goed. De belangrijkste conclusie: “1 op de vier leerlingen leest niet op het niveau dat nodig is om goed te kunnen functioneren op school of in de maatschappij”. Een kwart! Van de 15 Europese landen doen alleen de kinderen in Griekenland het nog slechter.
Dat is zorgelijk. Want een goede leesvaardigheid is heel belangrijk. Het is een goede voorspeller van succes in je leven: een hoge leesscore op jonge leeftijd geeft een veel grotere kans op een geslaagde schoolloopbaan. En nog steeds staat een goede schoolloopbaan vaak gelijk aan mooi werk, geluk en gezondheid.
Nu is het gemakkelijk om de school hiervan de schuld te geven. Natuurlijk speelt het onderwijs hierbij een belangrijke rol. Ik zie in mijn werk veel enthousiaste leerkrachten die hun stinkende best doen om de kinderen aan het lezen te krijgen. Leren lezen is vooral veel doen met goede ondersteuning. De bekende schoolmeester en schrijver Theo Thijssen zei het al: “op school leer je lezen en nog een paar dingetjes”.
Maar scholen kunnen het niet alleen. Zo leerde ik goed voetballen door naast de training op de club vooral zelf vele uren te oefenen. Ouders zijn minstens zo belangrijk. Ga vaak met je kinderen naar de bibliotheek. Lees elke dag een half uur voor. Geef een boek cadeau, voor minder dan een tientje is er veel moois te koop. Laat ze ook geregeld zelf een boek lezen. En geef zelf het goede voorbeeld: lees een mooi boek. Tien keer leuker dan de zoveelste kerstfilm.

Chat met een medewerker