Landschap met water en bomen

Emmen wil gebruik maken van unieke kans Sport en Beweegcampus

11 juli 2024
Algemeen nieuws

De Sport en Beweegcampus Emmen biedt unieke kansen voor Emmen en de regio. Dat blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek dat de gemeente Emmen heeft laten uitvoeren naar de Sport- en Beweegcampus op de Meerdijk. In dit onderzoek is gekeken naar het bouwen van een nieuwe (top)sporthal, nieuwbouw voor het Carmel College, een nieuw stadion voor FC Emmen en ruimte voor commerciële ontwikkelingen op één locatie: aan de Meerdijk.

Al jarenlang is het gebied op en rond businesspark Meerdijk de thuisbasis voor vele functies rondom sport en beweging. Veel verenigingen, FC Emmen en Aquarena hebben er nu al hun plek, maar er zijn nog meer kansen. Zo moet de sporthal in Angelslo moet vervangen worden en is er al langere tijd de wens voor een nieuwe (top)sporthal. Het Carmel College heeft een nieuw onderkomen nodig en FC Emmen wil al langere tijd een nieuw stadion omdat het huidige stadion verouderd is. Een logisch moment om te onderzoeken of al deze wensen samen kunnen komen op een locatie: de Sport- en Beweegcampus.

Gemeente bouwt geen stadion

De gemeente doet wij zij altijd doet: bouwgrond verkopen en regelen dat er sporthallen en scholen zijn. Gemeente Emmen bouwt geen nieuw stadion voor FC Emmen. Zij zoeken een ontwikkelaar die het stadion betaald uit bijvoorbeeld commerciële ontwikkelingen.

Toestemming vragen

Er mogen geen extra functies zoals een grote fietsenzaak, bouwmarkt, tuincentra, supermarkt of horeca aan de Meerdijk gebouwd worden. Maar het zou het succes van de Sport- en Beweegcampus wel groter maken. Het zorgt voor extra werk en is goed voor de lokale economie. En er zijn nu grote ondernemers die graag naar Emmen willen komen, maar waar geen plek meer voor is.  Daarom vraagt het college aan de gemeenteraad of zij extra functies aan de Meerdijk willen toestaan. De gemeenteraad besluit hierover in september. Als zij extra functies toestaat, gaat de gemeente op zoek naar een ontwikkelaar voor het realiseren van de Sport- en Beweegcampus.