Landschap met water en bomen

Emmen vangt alleenstaande minderjarige vreemdelingen op

10 oktober 2024
Algemeen nieuws

Het college van burgemeester en wethouders van Emmen heeft deze week het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) toestemming gegeven voor 50 opvangplekken voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv) op de bestaande COA-gezinslocatie aan de Wilhelmsweg 85 in Emmen. De opvangplekken zijn bedoeld voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar, die zonder ouders of een ander meerderjarig familielid naar Nederland zijn gevlucht en asiel hebben aangevraagd.

Groot tekort

In de zomer heeft het COA aan de gemeente gevraagd om 50 opvangplekken voor amv op de huidige COA-gezinslocatie (GLO) in plaats van 65 bestaande opvangplekken. Het COA het een groot tekort aan opvangplekken voor deze jongeren. Het college is akkoord gegaan met de wijziging omdat zij vinden dat de gezinslocatie een geschikte plek is voor opvang van deze jongeren en omdat de gemeente nog een opdracht heeft van de Rijksoverheid vanuit de Spreidingswet. Het COA heeft toestemming gekregen voor deze opvang tot 2031. In 2031 loopt de huidige bestuursovereenkomst met het COA af.

Instroom kleine groep

De bedoeling is om per 1 december 2024 te starten met de instroom van een kleine groep jongeren. Zodra de aanpassingen die nodig zijn klaar zijn worden er in totaal 50 jongeren opgevangen. De jongeren worden 24 uur per dag begeleid door COA-professionals.