Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen

Adresonderzoek

De gemeente kan een onderzoek starten om te controleren of iemand nog steeds op het adres woont waarop hij of zij staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt de gemeente ook zelf vragen om een adresonderzoek op te starten.

Beschrijving

Iedere inwoner staat ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een administratief onderzoek starten. 

Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.

Heeft u of een vorige bewoner iemand toestemming gegeven om zich op uw adres te laten inschrijven met een ‘briefadres’? Als u deze persoon lange tijd niet kunt bereiken of de toestemming voor het briefadres wilt intrekken, kunt u ook een adresonderzoek aanvragen.

Aanvragen

Zo vraagt u een adresonderzoek aan:

  • Persoonlijk langs komen aan de balie 
  • Via telefonisch contact met team Burgerzaken voor het aanvragen van een formulier

Meenemen 

U heeft nodig:

  • Uw geldige legitimatiebewijs
  • Bewijs dat u de eigenaar of huurder bent van de woning
  • Naam van de betrokken persoon of personen
  • Indien mogelijk nieuwe adresgegevens van de vertrokken persoon of personen.

Kosten

Aan het starten van een adresonderzoek zijn geen kosten verbonden. 

Chat met een medewerker