Lies van Urk Stimuleringsprijs Emancipatie

De gemeente Emmen reikt ieder jaar de Lies van Urk Stimuleringsprijs Emancipatie uit. Dit gebeurt op 8 maart tijdens de viering van de Internationale Vrouwendag. De winnaar van de prijs krijgt een wisseltrofee en een geldbedrag van 1.000 euro. Het geld is bedoeld om te besteden aan projecten die meehelpen aan de emancipatie en participatie van inwoners van de gemeente Emmen.

Genomineerden

Voor de Lies van Urk prijs 2024 zijn drie initiatieven genomineerd. Op 8 maart om 19.30 uur maakt wethouder Guido Rink de winnaar bekend tijdens de viering van de internationale vrouwendag in het Atlas theater. U bent van harte welkom en de toegang is gratis. Bekijk de video's over de genomineerden hieronder:

Lotgenotencontact voor mensen met NAH

Door het bekijken van deze video accepteert u de terms and conditions and privacy policy van Youtube.

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) ontstaat na bijvoorbeeld een hersenbloeding, herseninfarct, tumor of ongeval. Hersenletsel zet het leven van mensen met NAH en hun naasten op hun kop. Door het organiseren van lotgenotencontact en zelfmanagementweekenden biedt Jennette Mooibroek mensen met NAH een luisterend oor, praktische tips en de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen.

Petje af Zuidoost Drenthe – Emmer-Compascuum

Bij Petje af ontdekken nieuwsgierige kinderen van 10 t/m 14 jaar de wereld. De kinderen komen in aanraking met inspirerende rolmodellen en werkvelden. Zo ontwikkelen zij nieuwe vaardigheden en ontdekken hun drijfveren, talenten en mogelijkheden. Bart Lanting is één van de vrijwillig coaches die zich vele zondagen inzetten om deze kinderen te begeleiden.

Sexual Assault Awareness (SAA) project Emmen

Het Sexual Assault Awareness project Emmen wil seksueel overschrijdend gedrag onder jongeren bespreekbaar maken en (h)erkenning bieden. De vier tienermeiden van het Carmel College Emmen plaatsen informatie op Instagram over seksueel overschrijdend gedrag: wat is het is, wat zijn de gevolgen, wie heeft er mee te maken en waar kun je terecht voor hulp?

Wie was Lies van Urk?

Lies van Urk was in 1986 de eerste vrouwelijke wethouder in Emmen. Ze was lid van de PvdA en wethouder voor kunst en cultuur. Lies van Urk overleed plotseling in 1990 op 44-jarige leeftijd. In haar werk en op persoonlijke titel was zij een groot voorvechtster voor emancipatie.

Vragen

Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op via het vragen- en reactieformulierexterne-link-icoon of het via telefoonnummer 14 0591.