Ervaren Toezichthouder/ Sociaal Rechercheur/ Handhaver Participatiewet

Over de vacature

Openingsdatum
24 november 2025
Sluitingsdatum
3 december 2025
Uren per week
36 uur
Salaris
€ 3741 - € 5519
Vakgebied
Sociaal domein
Opleidingsniveau
HBO

Daarom werken bij Emmen!

Ons werk heeft impact op de samenleving om ons heen. We werken in een levendige gemeente met prachtige natuur, kenmerkende dorpen én een bruisend stadscentrum. Waar bedrijvigheid hand in hand gaat met rust, ruimte en natuur. Wat we voor ogen hebben is het creëren van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving, waarin mensen zich thuis voelen en fijn wonen. Onze organisatie staat voor daadkracht, continue ontwikkeling en flexibiliteit. We werken in een grote organisatie met korte lijnen, met veel vertrouwen en iedereen krijgt de kans om zich volop te ontwikkelen. Ruim 1000 betrokken en loyale medewerkers staan klaar voor de meer dan 109.000 inwoners.

Ons cluster

Binnen ons cluster houden wij toezicht op de Participatiewet (vijf collega’s) en de WMO & Jeugdwet (vier collega’s). Wij ondersteunen elkaar waar dat nodig is, maar deze vacature richt zich op het toezicht en handhaving op de Participatiewet. 

Wij kenmerken ons door een informele sfeer, humor, kwaliteit boven kwantiteit en een fijne samenwerking. Verder werken wij voortdurend aan ontwikkeling en digitalisering.

Wij werken voornamelijk vanuit Emmen, maar ons werkgebied bestaat uit de gehele Zuidoosthoek van Drenthe. De werkzaamheden worden ook uitgevoerd voor de gemeentes Borger-Odoorn en Coevorden. 

Wat ga je doen?

  • Je beschrijft de resultaten van jouw zorgvuldige onderzoek naar misbruik en oneigenlijk gebruik in een heldere rapportage;
  • Je legt waar nodig huisbezoeken af en doet waarnemingen, zowel binnen als buiten kantoortijden; 
  • Je werkt samen met de inkomensconsulenten en werk- en scholingscoaches. Daarnaast heb je veel te maken met andere in- en externe partijen;
  • Je weet gesprekken met betrokken partijen op een respectvolle en transparante manier te voeren, ook wanneer deze confronterend zijn;
  • Je stelt aan het eind van je onderzoek een beschikking op waarin je de betrokkene informeert over de uitkomsten en de gevolgen van jouw onderzoek. Bij jouw beslissing houd je rekening mee met de gehele situatie; 
  • Je wordt op latere termijn ook ingewerkt op verwijtbaarheidsonderzoeken.

Wat vragen wij?

  • Je beschikt minstens over een relevante hbo-opleiding; 
  • Je hebt géén “van 9 tot 5” mentaliteit en je kunt flexibel omgaan met werktijden;
  • Je bent minstens 32 uur per week beschikbaar;
  • Je bent in het bezit van een autorijbewijs;
  • Je hebt aantoonbare kennis van de Participatiewet en de Algemene Wet Bestuursrecht;
  • Je levert maatwerk;
  • Je gaat voor kwalitatief resultaat;
  • Je bent digitaal vaardig en kunt werken met de meest voorkomende werkapplicaties. 

Wat breng je mee?

  • Je bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken en komt tot onderbouwde beslissingen;
  • Je houdt toezicht met oog voor mens én regel;
  • Je vindt samenwerken vanzelfsprekend en draagt actief bij aan een goede dynamiek;
  • Je draagt constructief bij aan gesprekken door jouw mening helder te motiveren;
  • Je hebt een duidelijke visie, maar bent flexibel genoeg om mee te bewegen;
  • Je combineert integriteit met een open houding, waardoor je objectief blijft.

Wat bieden wij om het werk goed te doen

  • Gebruik van onopvallende dienstauto’s, uitsluitend voor werkgerelateerde taken, zoals heimelijke waarnemingen of huisbezoeken (geen privégebruik of leaseauto);
  • Het mandaat om zelf je eigen besluiten te nemen;
  • De tijd en ruimte om goed en zorgvuldig onderzoek te kunnen doen;
  • Hybride werken is een optie, alleen niet in de inwerkperiode. Daarna is thuiswerken mogelijk als het werk het toelaat en in overleg met de directe collega’s.

Wat bieden wij jou

Kom je bij ons werken, dan geven we je de ruimte om je doelen te bereiken en jezelf verder te ontwikkelen. Onze medewerkers zijn van grote waarde, daarom doen we er alles aan om ze bevlogen en energiek te houden.

Verder bieden wij onder andere het volgende aan:

  • Werken in de grootste gemeente van Drenthe;
  • Salaris tussen de € 3.742 - € 5.519 bruto p.m. schaal 10 conform Cao Gemeenten bij een 36-urige werkweek;
  • 17,05% Individueel Keuze Budget (IKB) bovenop je brutosalaris;
  • Laptop, tablet en telefoon in bruikleen;
  • Hybride werken met thuiswerkvergoeding;
  • Een goede pensioenvoorziening bij ABP;
  • Verschillende verlofregelingen;
  • Collectieve ziektekostenverzekeringen;
  • Een aantrekkelijke woon-werkomgeving.

Wil je meer informatie over de functie?  

Neem dan contact op met Gerald Ensing (teamleider Inkomensondersteuning en Handhaving Sociaal Domein) via het algemene telefoonnummer: 14 0591.

Heb je interesse?

Zie jij jezelf als onze nieuwe collega Toezichthouder/Sociaal rechercheur/Handhaver Participatiewet? Stuur dan je sollicitatiebrief en cv vóór 4 december en maak het verschil in het Sociaal Domein van Emmen. Je kunt je brief richten aan Gerald Ensing. 

Uiterlijk 8december laten we je weten of je wordt uitgenodigd voor een gesprek.
De sollicitatiegesprekken vinden plaats op donderdagochtend 11 december.

Locatie
Emmen
Adres
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Stad
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Chat met een medewerker