Cliëntondersteuning

Heeft u vragen over zorg, ondersteuning of het aanvragen van hulp via de gemeente? Dan kunt u gratis gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning.

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Een cliëntondersteuner helpt u om uw situatie goed te verwoorden en samen te kijken welke hulp of ondersteuning bij u past. Zo nodig geeft de cliëntondersteuner informatie en advies. Dit kan gaan om vragen op allerlei levensgebieden: wonen, inkomen, werk, dagbesteding, sport, vervoer, opvoeding of zorg. Zij kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij een gesprek met de gemeente over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), of bij het aanvragen van zorg via andere wetten zoals de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg (Wlz).

De cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee en helpt u keuzes te maken. U houdt zelf de controle: de cliëntondersteuner helpt u, maar neemt geen taken van u over.

Wanneer kunt u cliëntondersteuning gebruiken?

U kunt bijvoorbeeld cliëntondersteuning gebruiken:

  • Als u een gesprek heeft met de gemeente over hulp of ondersteuning.
  • Als u het lastig vindt om uw situatie goed uit te leggen.
  • Als u twijfelt over welke hulp het beste bij u past.
  • Als u hulp nodig heeft bij het aanvragen van zorg of fondsen.

De ondersteuning is kortdurend. Meestal is een aantal uren voldoende.

Waar kunt u terecht?

Voor onafhankelijke cliëntondersteuning kunt u terecht bij twee organisaties:

U kunt zelf contact opnemen met één van deze organisaties. De cliëntondersteuning is gratis.

Chat met een medewerker