Beleidsadviseur Sociaal Domein

Over de vacature

Openingsdatum
19 december 2025
Sluitingsdatum
14 januari 2026
Uren per week
32 - 36 uur
Salaris
€ 4465 - € 6174
Vakgebied
Sociaal domein
Opleidingsniveau
HBO, WO bachelor, WO doctor

Daarom werken bij Emmen!

Ons werk heeft impact op de samenleving om ons heen. We werken in een levendige gemeente met prachtige natuur, kenmerkende dorpen én een bruisend stadscentrum. Waar bedrijvigheid hand in hand gaat met rust, ruimte en natuur. Wat we voor ogen hebben is het creëren van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving, waarin mensen zich thuis voelen en fijn wonen. Onze organisatie staat voor daadkracht, continue ontwikkeling en flexibiliteit. We werken in een grote organisatie met korte lijnen, met veel vertrouwen en iedereen krijgt de kans om zich volop te ontwikkelen. Ruim 1000 betrokken en loyale medewerkers staan klaar voor de meer dan 109.000 inwoners.

Benieuwd wat je gaat doen?

Als Beleidsadviseur zet je je in eerste instantie in voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Daarnaast pak je bredere vraagstukken binnen het sociaal domein op, zoals mantelzorg, inclusie en andere maatschappelijke opgaven.

Jouw werkzaamheden: 

  • Je voert het nieuwe beleidsplan Verder Samen uit en evalueert de resultaten;
  • Je werkt projectmatig aan diverse opgaven binnen het Sociaal Domein;
  • Je versterkt datagedreven werken en draagt bij aan de ontwikkeling van dashboards die inzicht geven in trends en ontwikkelingen;
  • Je ondersteunt – waar nodig – accountmanagers bij het onderhouden en versterken van relaties met strategische partners;
  • Je levert inhoudelijke input voor de planning- en controlcyclus;
  • Je werkt integraal samen met collega‑beleidsadviseurs binnen het Sociaal Domein.

Wat bieden wij jou

Kom je bij ons werken, dan geven we je de ruimte om je doelen te bereiken en jezelf verder te ontwikkelen. Onze medewerkers zijn van grote waarde, daarom doen we er alles aan om ze bevlogen en energiek te houden.

Natuurlijk hebben we de arbeidsvoorwaarden goed geregeld. Dit betekent onder andere:

  • Werken in de grootste gemeente van Drenthe
  • Salaris tussen de € 4465 - € 6174 bruto p.m. schaal 11 conform Cao Gemeenten
  • 17,05% Individueel Keuze Budget (IKB) bovenop je bruto salaris
  • Een goede pensioenvoorziening bij ABP
  • Verschillende verlofregelingen
  • Collectieve ziektekostenverzekeringen
  • Inhoudelijke vrijheid om je werk uit te voeren 
  • Laptop en telefoon in bruikleen
  • Hybride werken met thuiswerkvergoeding
  • Een goede werk-privébalans
  • Een aantrekkelijke woon-werk omgeving
  • Een tijdelijk contract van één jaar, met de intentie om dit bij goed functioneren om te zetten naar een vast dienstverband
  • Daarnaast krijg je vanaf 1 januari 2026 op basis van de cao gemeenten een vergoeding reiskosten woon-werkverkeer, over de vorm en hoogte zijn wij op dit moment nog in gesprek met het Lokaal Overleg. 

Wat breng jij mee?

  • Je beschikt over HBO/WO werk- en denkniveau, een opleiding passend bij een beleidsfunctie in het Sociaal Domein is een pré; 
  • Je bent nieuwsgierig en leergierig;
  • Je bent in staat om situaties vanuit diverse invalshoeken te bekijken en te analyseren; 
  • Je hebt ervaring met projectmatig werken; 
  • Je bent een stevige gesprekspartner, zowel in- als extern;
  • Je beschikt over uitstekende schriftelijke en communicatieve vaardigheden; 
  • Je bent benaderbaar en weet verbinding te zoeken met verschillende partijen. 

Hoewel ervaring zeker meegewogen wordt zoeken we voor deze functie ook enthousiaste startende beleidsadviseurs.

Het Team

Het team ABS richt zich op zowel accountmanagement als beleidsontwikkeling binnen het Sociaal Domein. Met ongeveer 25 medewerkers beheren zij de contracten met belangrijke partners zoals De Toegang, Menso, Emco en diverse Wmo- en jeugdhulpaanbieders. Daarnaast ontwikkelen ze beleid op thema’s als Wmo, Werk en Inkomen, Schuldhulpverlening, Gezondheid en Asielbeleid, terwijl onderwerpen als Jeugd en Onderwijs door team BOS worden opgepakt. Ook vervult ABS ondersteunende taken zoals subsidieverstrekking en beleidsondersteuning en speelt het een actieve rol in projecten en programma’s, waaronder het beleidskader Verder Samen dat in juni 2023 is vastgesteld. Binnen het cluster accountmanagement werken zes accountmanagers die, in lijn met het beleidsplan “Erbij horen en meedoen in Emmen”, het aanspreekpunt zijn voor zorgaanbieders en verantwoordelijk voor contractbeheer. Hun aanpak kenmerkt zich door zakelijkheid, betrouwbaarheid en het stimuleren van samenwerking tussen interne en externe partijen.

Wil je meer informatie over de functie?  

Neem dan contact op met Gerald Ensing (teamleider a.i.) of Anne Dorein Veenstra (beleidsadviseur WMO) via het algemene nummer 14 0591. 

Heb je interesse?

Zie jij jezelf als beleidsadviseur Sociaal Domein? Reageer dan direct! Stuur je brief en curriculum vitae vóór 15 januari 2026. Je kunt je brief richten aan de heer Gerald Ensing.

Locatie
Emmen
Adres
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Stad
Vreding 5, 7811AP, Emmen
Chat met een medewerker