Twee mensen zittend op een bankje

Wet goed verhuurderschap

Huurders hebben op de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie of te hoge huren. Om dat te voorkomen geldt vanaf 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap.

De Wet goed verhuurderschap bestaat uit regels waaraan verhuurders zich moeten houden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. De wet beschermt woningzoekenden en huurders. Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente gaan handhaven door een waarschuwing of boete te geven. Vanaf 1 januari 2024 kunnen huurders ongewenst verhuurgedrag melden bij het Meldpunt.

U kunt de melding maken met of zonder DigiD (particulier) of eHerkenning (bedrijven/organisaties).

Beschrijving

De 7 regels waar een verhuurder aan moet voldoen zijn:  

  • Niet discrimineren
  • Niet intimideren
  • Maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen
  • Geen onredelijke servicekosten vragen
  • Een schriftelijk huurcontract maken 
  • De huurders schriftelijk informeren over:
    • rechten en plichten
    • de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
    • contactgegevens van de verhuurder
    • informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten
  • Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen

Buitenlandse werknemers

Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden. Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur.  

Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Vanaf 1 januari 2024 kunnen huurders ongewenst verhuurgedrag melden bij de gemeente via een Meldpunt. Naar aanleiding van een melding kan de gemeente gaan handhaven of de melder hulp bieden.

Kijk voor meer informatie over de algemene regels op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.

Chat met een medewerker