Paspoort of id-kaart verloren
Als uw paspoort of identiteitskaart gestolen, kwijt of verloren is, moet u dit melden bij uw gemeente. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Let op
Als u binnen een periode van vijf jaar drie keer uw paspoort of identiteitskaart verliest, wordt u opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen. Dit kan ervoor zorgen dat u geen recht meer heeft op een nieuw paspoort of identiteitskaart. Ga daarom zorgvuldig om met uw reisdocument.
Beschrijving
Als u denkt dat er geen fraude in het spel is, kunt u de vermissing eenvoudig digitaal doorgeven. Denkt u dat er wel sprake is van fraude, dan komt u zo spoedig mogelijk langs bij de balie. Voor het doorgeven van de vermissing is geen afspraak nodig. Wilt u direct een nieuw reisdocument aanvragen, dan is wel een afspraak nodig.
Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan legt u de verklaring van vermissing af. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt kan worden voor identiteitsfraude.
Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.
Let op: als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het later terugvindt.
Kosten
U betaalt geen extra kosten voor de vermissing. Verder betaalt u de reguliere kosten voor het aanvragen van het reisdocument.