Raadhuisplein Emmen

Huisnummer aanvragen

De gemeente geeft elk nieuw huis of bedrijfspand een adres met een huisnummer. U kunt bij de gemeente een huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken.

Instructie tekst: U kunt dit aanvragen met DigiD (particulier) of eHerkenning (bedrijven/organisaties).

Beschrijving

Woningen en bedrijfspanden krijgen een adres met een huisnummer van de gemeente. Vaak krijgen stand- en ligplaatsen ook een adres. Alle adressen zijn opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Zonder een geldig huisnummer kunt u zich niet op het adres inschrijven of uw bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Klopt uw huisnummer niet meer of heeft u een nieuw huisnummer nodig? Dan kunt u een huisnummer aanvragen. 

Aanvragen

  • Heeft u een bestaand pand? Dan hoeft u voor het wijzigen van het huisnummer geen omgevingsvergunning aan te vragen. U kunt het online aanvraagformulierexterne-link-icoon hiervoor gebruiken.  
  • Wilt u een nieuw pand bouwen of een pand opsplitsen? Dan heeft u daar meestal een omgevingsvergunning voor nodig. Uw huisnummer wordt automatisch uitgegeven via de omgevingsvergunning. TIP: Doe bij een verbouwing altijd eerst de vergunningscheckexterne-link-icoon om te controleren of u een vergunning nodig heeft. Blijkt uit de check dat u een omgevingsvergunning nodig heeft, dan wordt uw huisnummer automatisch geregeld via de omgevingsvergunning. Blijkt dat u geen vergunning nodig heeft, dan vraagt u uw nieuwe huisnummer aan. 

Verplichte bijlagen 

Bij uw aanvraag moet u twee bijlagen toevoegen:

  1. Een plattegrond met afmetingen met een indeling van de ruimte of een bouwtekening. Hierin moet zijn aangegeven ( indien aanwezig)  water, toilet, douche.
  2. Een situatieschets

Zonder de twee bijlagen kan uw aanvraag niet in behandeling worden genomen.  

Voorwaarden

  • Alleen de eigenaar van het pand kan een nieuw huisnummer aanvragen.  
  • Wanneer u een nieuw huisnummer aanvraagt voor een woning of bedrijfsruimte, moet het pand een eigen toegang vanaf de openbare weg hebben.
  • Bij een woonfunctie heeft uw pand altijd een keuken, douche en toilet nodig om een huisnummer te krijgen. De verschillende ruimtes moet u benoemen op uw plattegrond/ bouwtekening.
  • Bij een kantoorfunctie is water en een toilet vereist bij het pand. De verschillende ruimtes moet u benoemen op uw plattegrond/ bouwtekening.
  • Heeft het pand een andere functie? Noem welke functie dat is. Geef dan de plaats van keuken, toilet en douche of waterpunt/afvoer aan als deze er zijn. 

Hoe lang gaat het duren?

Als u voldoet aan de voorwaarden beantwoorden wij uw aanvraag binnen drie weken. Als er informatie mist duurt de aanvraag langer, wij vragen dan de aanvullende informatie bij u op.

Kosten

Een huisnummer aanvragen is gratis. Heeft uw pand een huisnummer gekregen, dan betekent dat vaak dat u ook gemeentelijke heffingen moet betalen. 

Chat met een medewerker