Twee kinderen die een bal overgooien

Emmense sportorganisaties voor acceptatie LHBTI-ers

De Alliantie Gelijkspelen is een landelijk samenwerking die zich inzet voor volledige acceptatie van LHBTI-ers in de sport. Dit gebeurt door workshops bij sportverenigingen, het begeleiden van studenten in sportopleidingen en het spreken met de betrokken personen in de sportwereld en bij gemeenten en provincies.

Workshops

Samen met de partners COC Drenthe Groningen, Drenthe College, Buurtsportcoaches gemeente Emmen, CocoLoco en Stichting FC Emmen Naoberschap zijn stappen gezet om iedereen te laten meetellen in de sport. De John Blankenstein Foundation en de Hockeybond organiseerden de afgelopen maanden workshops voor trainers, coaches, teambegeleiders, vertrouwenspersonen, bestuursleden en ouders van leden. FC Emmen, E&O Handbal, Emmen ’95 Volleybal, Mixed Hockeyclub Emmen, voetbalvereniging Bargeres, Rugbyclub Emmen, Soft-en Honkbalvereniging Bedrocks en de EKC2000 Korfbal deden daaraan mee. Zij spraken over gelijke kansen voor iedereen in hun club en ze deelden ervaringen. Altijd stond ook een ervaringsverhaal van een LHBTI+ (top-)sporter centraal.

Toekomst

Woensdag 21 juni werd de Alliantie Gelijkspelen Emmen afgesloten met de sportverenigingen en betrokken partijen. De verenigingen presenteerden wat de alliantie heeft gebracht en hoe zij dat in de toekomst blijvend opnemen binnen de vereniging. De gemeente en SportDrenthe kijken hoe deze pilot zowel in binnen de gemeente Emmen als de provincie Drenthe vervolg kan krijgen.

Alliantie Gelijkspelen

Meer dan een kwart van de lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuelen (LHBTI) durft op de sportvereniging niet open te zijn over hun seksuele of genderidentiteit. Ook laten veel teamsporters weten dat zij regelmatig vervelende opmerkingen over LHBTI-personen horen en zelfs met lichamelijke agressie te maken hebben. Soms zijn bestuurders en leden van sportverenigingen zich onvoldoende bewust van de gevolgen van nare opmerkingen en gedrag van leden. Deze leden of bezoekers kunnen hier last van hebben. De Emmense Alliantie Gelijkspelenexterne-link-icoon wil dit veranderen.