Raadhuisplein Emmen

7 vragen over de Emmense Alliantie Gelijkspelen

Wat is het?

De Alliantie Gelijkspelen is een landelijk samenwerkingsverband dat zich inzet voor volledige acceptatie van LHBTI-ers in de sport. In Emmen is in april 2022 een lokale groep gestart: de Emmense Alliantie Gelijkspelen.

Waarom is zo’n alliantie nodig?

Nog steeds durft meer dan een kwart van de lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuelen (LHBTI) op de sportvereniging niet open te zijn over hun seksuele of genderidentiteit. Ook geven veel teamsporters aan dat zij regelmatig getuige zijn van vervelende opmerkingen over LHBTI-personen en zelfs van fysieke agressie.

Welke sportverenigingen in Emmen doen mee?

De deelnemende sportverenigingen zijn FC Emmen, E&O Handbal, Emmen ’95 Volleybal, Mixed Hockeyclub Emmen, voetbalvereniging Bargeres Soft en Honkbalclub Bedrocks, Rugbyclub Emmen en EKC2000 korfbal. Ook een aantal partners is aangesloten. Dit zijn: COC Drenthe Groningen, Drenthe College, Buurtsportcoaches gemeente Emmen, CocoLoco en Stichting FC Emmen Naoberschap.

Waarom is de gemeente Emmen hierbij betrokken?

De gemeente is nauw betrokken omdat het zich als regenbooggemeente in wil zetten voor de veiligheid, zichtbaarheid en sociale acceptatie van LHBTIQ+ personen.

Wat kun je als sportvereniging met de Alliantie Gelijkspelen?

De Alliantie Gelijkspelen geeft workshops bij sportverenigingen en begeleidt verenigingen die werk willen maken van een positief en veilig sportklimaat waarin iedereen onbelemmerd kan meedoen.

Wat viel op in 2022?

In oktober deden de deelnemende sportverenigingen mee met de All Together Challenge tijdens de thuiswedstrijd FC Emmen – FC Volendam. Hierbij droegen de aanvoerders van beide teams de speciale #OnleLove banden en wapperden de regenbooghoekvlaggen in de corners. Alle deelnemende verenigingen ontvingen van wethouder Guido Rink een All Together Challenge Box met daarin met regenboogvlaggen, aanvoerdersbanden, regenboogveters en een regenboogbal.

Wat gebeurt er in 2023?

Woensdag 18 januari is bij de verenigingsavond De Velden de theatervoorstelling “Ik wou dat het weer weekend was”. Deze voorstelling zet voetballers, bestuurders, trainers en scheidsrechters aan het denken over de invloed van je afkomst op je zelfbeeld, het beeld van de ander en je kansen op het veld en in de maatschappij.

Wilt u als vereniging deelnemen aan deze pilot of wilt u meer informatie over de Alliantie Gelijkspelen dan kunt u contact opnemen met Vincent Mooi, e-mail: v.mooi@emmen.nl of telefoon: 0652490089.