Twee mensen vullen een formulier in

Tekstalternatief video Inkomsten naast je bijstandsuitkering doorgeven

Inkomsten naast je bijstandsuitkering doorgeven

VOICE-OVER: "Deze video laat u stap voor stap zien hoe het aanmelden en het invullen van het inkomens-verstrekkingsformulier werkt. U heeft een email ontvangen waarin u wordt gevraagd uw gegevens door te geven via "Mijn Loket" van de gemeente Emmen.
"Let op! Woont u in de gemeente Coevorden of Borger-Odoorn? Dan moet u uw gegevens doorgeven bij "Mijn Loket" van de gemeente Emmen. Via de link die u per email hebt ontvangen, komt u op de website van de gemeente Emmen.

Voor u kunt beginnen met het invullen van uw gegevens, moet u eerst inloggen met uw DigiD. U kunt inloggen met behulp van de DigiD-app op uw telefoon,of handmatig uw gebruikersnaam en wachtwoord invullen."
In ons voorbeeld loggen we in met onze naam en wachtwoord."

Op de pagina "inloggen bij digitaal loket" wordt eerst het bovenste vakje "DigiD gebruikersnaam" ingevuld en daarna het vakje "Wachtwoord".
Vervolgens gaat het pijltje naar een vakje "Inloggen" rechtsonder.

VOICE-OVER:"Na enkele seconden komt u op de website "Mijn Loket", van de gemeente Emmen. Bij "Openstaande formulieren"ziet u een formulier staan die door u ingevuld moet worden. Klik op "formulier starten". U ziet nu het formulier op uw scherm.

De meeste gegevens zijn al ingevuld voor u. Missende gegevens, zoals uw telefoonnummer, moet u invullen voor u verder gaat.Let op!Dit nummer vult u in zonder leestekens, alleen cijfers. U selecteert of u alleen woont of meteen partner en klikt vervolgens op "Volgende". Op deze pagina vult u de naam van uw partner in.

En geeft u aan of u en uw partner inkomsten hebben ontvangen deze maand. Heeft u nog geen inkomsten ontvangen, maar wilt u een schatting doorgeven? Beantwoord deze vraag dan ook met: "ja".

Daarna klikt u weer op "Volgende". Hier vult u in wat voor type inkomsten u hebt ontvangen.In ons voorbeeld hebben we inkomsten uit werk en alimentatie ontvangen en heeft onze partner Janny geen inkomsten gehad."

U kunt bij "Toelichting", extra informatie kwijt,wat misschien belangrijk kan zijn voor de uitkeringsverstrekker.Klik weer op "Volgende". Op deze pagina vult u de bedragen in. Let op! De bedragen moeten met komma's gescheiden zijn. Gebruik hier dus geen punt tussen de euro's en de centen."

Bij bruto en netto ziet u een vraagteken symbool. Als u hierop klikt, verschijnt er extra informatie over dit invulvak."

In het formulier worden bij "mijn inkomsten uit werk" de vakjes "bruto of netto" en "betaling per.." met een pijltje aangeklikt en ingevuld.
Ook bij "inkomsten uit alimentatie" worden de vakjes "bruto of netto" en "betaling per..." ingevuld.

VOICE-OVER:"Bij "Bewijsstukken", kunt u documenten toevoegen.Denk hierbij aan bijvoorbeeld een loonstrookje.Klik op de knop "Bestand toevoegen". Selecteer uw document of documenten.De knop "bestand toevoegen" wordt aangeklikt.
Als u nog niet in staat bent documenten toe te voegen, vink dan dit vakje aan en vermeld in hettekstvak de reden waarom u nog geen documenten kunt toevoegen.Klik daarna op: "Volgende" en controleer uw gegevens nauwkeurig."

Er wordt door het formulier heengescrolld.

VOICE-OVER:"Als alles klopt, zet u een vinkje boven het "Afronden"- knopje en klikt u op "Afronden". Dat was alles. U heeft uw inkomen doorgegeven."