Raadhuisplein Emmen

Tekstalternatief video Erfgoedkaart Gemeente Emmen

Erfgoedkaart Gemeente Emmen

In deze video wordt de erfgoedkaart van gemeente Emmen geïntroduceerd. Aan het woord zijn Hans Ladrak van Historische Kring Erica, Iris Broekmann, een bewoonster van een monumentaal pand, en Bert Finke van het ErfgoedNetwerk Emmen.

VOICE-OVER: "In de gemeente Emmen hebben we veel bijzondere plekken. Oude, maar ook jonge gebouwen. Landschappen en andere plekken, zoals de Wilmsboo aan het Schoonebeekerdiep, het Van Gogh Huis in Nieuw-Amsterdam en het Raadhuisplein in Emmen. Deze zijn nu terug te vinden op de erfgoedkaart. Samen met inwoners is bepaald welke plekken nu te zien zijn op de kaart."

Een fragment uit de erfgoedkaart van gemeente Emmen wordt getoond.

HANS LADRAK: "We hebben dit pand aangedragen voor de erfgoedkaart omdat het belangrijk is voor de geschiedenis van het dorp Erica. In 1878 is een gebouw op deze plek neergezet dat nu verborgen is, als het ware in dit gebouw. Het is één van de vier gebouwen rondom de brug in Erica die met elkaar een beeldbepalend dorpsgezicht vormen."

IRIS BROEKMANN: "Ik vind het leuk om in een monumentaal pand te wonen. Ik vind de historische waarde van het belang en ik vind het ook belangrijk dat het bewaard blijft. Ik vind het altijd heel leuk om te weten wat het verhaal achter zo'n pand is. Daarom vind ik het mooi dat het op de erfgoedkaart staat."

VOICE-OVER: "Naast deze kaart is er nu ook een digitaal erfgoedportaal. Op 'hierkomjijweg.nl' vindt u allerlei informatie over het erfgoed in de gemeente Emmen. Bijvoorbeeld met foto's, ansichtkaarten, verhalen en video's. Zo bewaren we online de geschiedenis van onze regio."

BERT FINKE: "Op 'hierkomjijweg.nl' trefje een ontzettend grote hoeveelheid foto's aan. Verhalen, videofragmenten en gesproken fragmenten van mensen, gebouwen en gebieden in de gemeente Emmen. Op het moment dat je geïnteresseerd bent in de achtergrond van jezelf en je familie tref je op 'hierkomjijweg.nl' een ontzettend grote hoeveelheid informatie aan."

VOICE-OVER: "De erfgoedbeleidskaart op 'gemeente.emmen.nl/erfgoed' en de website 'hierkomjijweg.nl' zijn nooit af. Er kunnen nog veel meer bijzondere plekken bij. Wil jij weten welke bijzondere plekken in de gemeente Emmen jij nog kunt ontdekken? Ga dan snel naar 'gemeente.emmen.nl/erfgoed'. Mis je informatie? Dan horen we het graag!"