Twee kinderen die een bal overgooien

Onderzoek beter bewegen bij sportverenigingen

Na een onderzoek kan de gemeente Emmen sportverenigingen helpen hun leden beter te laten bewegen. De reden voor het onderzoek was onder andere dat er bewegingsachterstanden zijn bij jeugd en volwassenen. Ook zijn er bij ouderen veel valongelukken. De gemeente organiseert nu activiteiten over dit onderwerp, want beter bewegen kan ook helpen om minder snel te vallen.

Het onderzoek

In september 2022 startte Femke Lange, vierdejaars student Sportkunde aan de Hogeschool Windesheim, een onderzoek naar beter bewegen (het verbeteren van motorische vaardigheden). De hoofdvraag van het onderzoek was: ‘Hoe kan de gemeente Emmen sportverenigingen ondersteunen bij het verbeteren van motorische vaardigheden van hun leden?’ Begin mei 2023 heeft zij haar onderzoeks- en adviesrapport gepresenteerd. Femke Lange heeft onderzoek gedaan bij sportverenigingen omdat er via het basisonderwijs weinig kinderen met bewegingsachterstanden werden bereikt.

Voor verenigingen is er een aantal activiteiten georganiseerd:

• 12 april een avond voor de verenigen over het onderwerp ‘Veelzijdig bewegen’ met een workshop van het Athletic Skills model. (Nu wordt er gewerkt aan een handboek en filmpjes met oefeningen)
  • 12 juni een workshop voor trainers.

Meer informatie

Voor vragen over het onderzoek en het vervolg hierop kunt je contact opnemen met buurtsportcoach Inge Rundervoort. Mailen kan naar bscemmenzuid@emmen.nl en bellen met 06 – 21 63 42 87.