Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen

Reisdocument voor vreemdelingen

Een vreemdelingenpaspoort is voor mensen die in Nederland wonen, maar hier niet vandaan komen. Bel voor een afspraak met de gemeente.

Beschrijving

Een reisdocument voor vreemdelingen is een document om te mogen reizen. Het is bedoeld voor vreemdelingen die officieel toestemming hebben om in Nederland te mogen zijn. U kunt alleen een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u geen reisdocument, paspoort of identiteitskaart van uw eigen land of een ander land kunt krijgen.

De geldigheid van het reisdocument voor vreemdelingen hangt af van de geldigheid van de verblijfsvergunning. Het is maximaal 5 jaar geldig. 

Aanvragen

Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u altijd eerst telefonisch een afspraak met de gemeente. U kunt ons bellen voor uw afspraak van maandag tot en met vrijdag, van 08:00 tot 17:00 uur via het nummer 14-0591. Wanneer u vanuit het buitenland belt kunt u het volgende nummer gebruiken: (+31) (0)591 689 000.

Geeft u duidelijk aan dat u een afspraak wilt voor een reisdocument voor vreemdelingen wilt en niet een gewoon paspoort. Maak deze afspraak ruim van te voren. Er zijn ongeveer 8 weken om uw aanvraag af te handelen. Uw aanvraag wordt namelijk beoordeeld door meerdere instanties, waaronder de IND en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Dit neemt u mee naar uw afspraak:

  • 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen;
  • uw geldige verblijfsdocument / verblijfsvergunning type I, II of V;
  • al uw reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn;
  • heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocumenten mee;
  • het interview van de IND (eerste gehoor of nader gehoor);
  • bewijsstukken dat u geen reisdocument van uw eigen land kunt krijgen. U moet dit kunnen aantonen, met uitzondering van de landen Liberia, Sierra Leone, Somalië en Guinee (niet Guinee Bissau);
  • voldoende geld. U betaalt uw reisdocument vooraf bij de aanvraag. U kunt met uw pinpas betalen of met contant geld.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • uw kind moet mee met de aanvraag.
  • kinderen die jonger zijn dan 18 jaar hebben voor het aanvragen van een reisdocument voor vreemdelingen altijd schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of van degene die de ouderlijke macht heeft). Het formulier moet ondertekend worden door de gezaghouder(s). Weigert één van de gezaghouders toestemming te geven? Dan kunt u vervangende toestemming aanvragen bij de rechtbank.

Voorwaarden

De voorwaarden voor een vreemdelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een geldige verblijfsvergunning type I, II of V.
  • Uw eigen land geeft u geen paspoort. 
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vreemdelingenpaspoort aanvraagt.

U maakt altijd eerst telefonisch een afspraak met de gemeente voor het aanvragen van een reisdocument voor vreemdelingen. Maak deze afspraak ruim van te voren. Het duurt ongeveer 8 weken om uw aanvraag af te handelen.

Hoe lang duurt het?

De gemeente stuurt uw aanvraag altijd door naar de IND en soms naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daardoor duurt het meestal 8 weken voordat u uw paspoort kunt ophalen. Een spoedprocedure is niet mogelijk.  

Kosten

Paspoort voor vreemdelingen, ongeacht leeftijd:  € 57,30

(tarief 2022) 

Meer informatie